monitor

JAN PEŠEK

Fotím, protože neumím malovat

I take pictures because I can´t paint

 

Než rozbijeme prasátko a partnera přivedeme do stavu, kdy bude zvažovat rozvod kvůli ceně profi monitoru, je možná rozumné si uvědomit pár věcí. Předně - diváci si dominantně prohlížejí fotky na elektronických zařízeních, mobily, tablety, notebooky, compy… Každý displej je trochu jiný. Jiné barevné podání, jiná velikost, jiné rozlišení. Papírové fotky si prohlížíte vy, když si hladíte ego a ze slušnosti možná Vaše tchýně. Ještě důležitější je ovšem lidský mozek a lidské oko. Barevné vidění je složitý proces. Velmi jednoduše - za barevné vidění mohou tyčinky v oku.

A opět, nemáme stejný počet tyčinek. Navíc během evoluce se rozvinul jistý rozdíl ve vnímání barev u mužů a žen. Muži lépe vnímají kontrast, jako lovci si museli vypěstovat schopnost zahlédnout včas protivníka, či lovené zvíře při sebemenším pohybu. Naopak ženy jsou vnímavější na pastelové odstíny barev, jako sběračky si vypěstovali schopnost správně určit například zralost sbíraného plodu ( více fialový, méně fialový). Náš mozek je navíc nastaven tak, že to co zná, vyhodnocuje s jistou mírnou odchylkou jako "správné" a nevěnuje tomu výraznější pozornost. Příklad? Všichni víme, že jasná obloha je modrá a bude-li na fotografii modrá, tak ji mozek považuje za správnou a neřeší dramaticky odstín oné modré. Blankytná? Azurová? Mozek nám oblohu vyhodnotí jako správnou. Zkuste ovšem barvu oblohy přemalovat na zelenou a uvidíte, co vám divák řekne. Ale víte, jestli správná modrá na obloze je ta světlejší nebo tmavší? A všechny monitory (vynechám-li úplně ty nejlevnější plečky či 10 let jeté telky) zobrazí modrou pro lidské oko a mozek korektně, bez ohledu na to, že jeden monitor má teplejší podání barev a druhý chladnější.

Tráva je zelená a bude-li zelená na monitoru, mozek ji bude považovat za ok. Teprve v okamžiku, kdy otevřete jednu fotografii na více monitorech současně a budete rychle očima těkat mezi nimi, si jasně uvědomíte rozdíly v barevném podání. A tohle jako fakt děláte? Já to v práci zkusil a teprve tehdy si uvědomil jak rozdílně je jedna fotografie zobrazena na více monitorech.A co teprve běžný divák, který na fotku kouká v kategorii líbí/nelíbí. Ale i tak opět budete pouze schopni říct, že tahle barva se mi líbí víc a tahle míň, ale která je správná? Odstín barvy je do značné míry subjektivním vjemem lidského zraku. Výrobci profi monitorů se samozřejmě snaží prodat své zboží a budete-li profesionální grafik, který odpovídá a garantuje správné odstíny barev při výrobě velké zakázky, tak profi monitor je nutností. Jak jinak byste případně prokázali, že chyba v tisku je na straně tiskárny a nikoliv u Vás. Ale ruku na kam jen chcete, je to Váš případ?

Odstín barvy je spíše jízdní pruh na dálnici, jeden je levý, jeden pravý, ale oba dva vedou stejným směrem. Mimo jiné z toho vyplývá, že je třeba být velmi, velmi opatrný při hodnoceních typu “ ta barva je moc zelená, ty barvy jsou moc křiklavé, vyblité apod. “. Opět, každý vnímáme barvy trochu jinak. Mé doporučení je, kupte si monitor ve střední cenové relaci kolem 5 000,- Kč, v akci možná i méně. Manuálně si ho vylaďte se svým minilabem či tiskárnou tak, aby Vám z něj lezli papírové fotky jaké potřebujete. Vám se mají fotografie líbit, je to Váš život a Váš zážitek. Ve slušném minilabu Vám dají zkušební fotografii, tu samou pošlou na mail. Papírovou fotku přiložíte vedle monitoru a otevřete tu samou fotku na monitoru a okometricky odladíte. Věřte , že v 90 % případu to bude bohatě stačit. A úplně na závěr, celé tohle povídání se netýká skutečně master černobílé fotografie. To je jiný level.